Mechaniczne zabezpieczenia samochodu są tak stare, jak sam samochód. Legendarny już Ford T miał stacyjkę chronioną jak na swój czas nowoczesnym kluczykiem. Jednak każdą blokadę można pokonać, więc pierwsze samochody pojawiły się przy pierwszych próbach zapewnienia dodatkowego zabezpieczenia mechanicznego. Minęło dokładnie sto lat od udzielenia patentu na pierwszy mechaniczny “ immobilizer ” w 1919 roku i chociaż świat zmienił się nie do poznania, popularność systemów czysto mechanicznych pozostała niezmieniona. Dlatego postanowiliśmy porównać możliwości alarmu samochodowego Pandora z najpopularniejszym na naszym rynku zabezpieczeniem mechanicznym, jakim jest niewątpliwie zamek Zederlock.
Zeder – Zederlock
TProdukt Zeder – Zederhe, opracowany w stolicy Serbii ponad 15 lat temu, należy do czołówki mechanicznych systemów ochrony pojazdów przed kradzieżą. Zasada działania systemu Zederlock jest bardzo prosta. Jednostka jest właściwie tą samą blokadą kierownicy, jaką ma samochód z fabryki, ale w znacznie większej i trwalszej konstrukcji. Wyjątkowy jest zwłaszcza klucz przypominający gwizdek z wieloma dziurkami, o którym mówi się, że zamek wytrzymuje każdą próbę pokonania brutalną siłą. Po zablokowaniu zamka koła są unieruchomione tak, jak w oryginalnym blokadzie kierownicy, dzięki czemu pojazdem można jeździć tylko po okręgu. System Zeder skupia swoją skuteczność wyłącznie na blokowaniu kierownicy, co jest również jego główną wadą. Samochód z tego rodzaju zabezpieczeniem mechanicznym nie jest chroniony przed włamaniem do wnętrza, kradzieżą silnika lub bagażnika, kradzieżą kół i przede wszystkim przed holowaniem. Trzeba też wspomnieć o obniżeniu komfortu spowodowanym przez inny zamek, co jest szczególnie zauważalne w nowoczesnych “ keyless ” samochody. Cena zabezpieczenia Zederlock, łącznie z montażem, wynosi 330 euro z VAT, a jego instalacja zajmuje około 1 – 1,5 godz.
Pandora
Porównanie czysto mechanicznego systemu z nowoczesnymi zabezpieczeniami elektronicznymi, takimi jak Pandora, może na pierwszy rzut oka wydawać się kompletnym nonsensem. Z drugiej strony cel obu produktów jest taki sam – aby mieć pewność, że Twój pojazd pozostanie Twój, bez względu na to, gdzie parkujesz. Systemy bezpieczeństwa Pandory są zaprojektowane do tego celu, więc nadal mogą pochwalić się zerową skuteczną próbą kradzieży z ponad 3000 jednostek instalowanych każdego roku. W przeciwieństwie do wspomnianego wyżej konkurenta, systemy Pandora działają w oparciu o podstawową ideę absolutnego komfortu i zasady tzw. Bezobsługowej, zachowując przy tym niezrównane bezpieczeństwo. Jednocześnie celem Pandory jest ochrona pojazdu jako całości i zapobieganie nie tylko jego kradzieży, ale także uszkodzeniu czy kradzieży kół. Wszystko to jest możliwe dzięki połączeniu kilku systemów, czujników i technologii, które razem tworzą nie do pokonania barierę ochronną wokół całego pojazdu. Ponadto Pandora umożliwia nienadzorowaną identyfikację za pomocą złożonej, szyfrowanej komunikacji, dzięki czemu nigdy więcej nie musisz szukać kluczy ani sterownika w kieszeniach. Cena najbardziej dostępnego systemu Pandora Immo, łącznie z instalacją, wynosi 198 euro z VAT.
Szczegółowe porównanie poszczególnych systemów można znaleźć w tabeli:
Produkt | Zeder | Pandora | |
---|---|---|---|
Zederlock | Pandora Immo | Pandora Mini | |
Ochrona pojazdu przed kradzieżą | |||
Ochrona wymiany ECU |
|||
Zabezpieczenie przed wymianą wyłącznika zapłonu | |||
Ochrona przed duplikatem klucza | |||
Ochrona czytnika pilota | |||
Ochrona przed zakłóceniami | |||
Żadnych dodatkowych opłat | |||
Certyfikat TUV SUD | |||
System nienadzorowany | |||
Aplikacja mobilna Bluetooth | |||
Ochrona wnętrza pojazdu | |||
Czujnik ruchu pojazdu | |||
Czujnik pochylenia | |||
Czujnik wstrząsów | |||
Pilot fabryczny | |||
Wskaźnik stanu baterii | |||
Wyświetlanie stanu paliwa | |||
Wyświetlacz temperatury silnika | |||
Wyświetlacz temperatury wewnętrznej | |||
CENA | 330 € | 198 € w tym montaż | 324 € w tym montaż |